شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
پاسخ مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر به «فکرشهر»:
فکرشهر: سالی یک متر کاهش ارتفاع آب زیرزمینی/ درخواست فارس برای احداث سد بالادست سد رییسعلی دلواری/ سد آبپا برازجان، اولین سد سی ای جی ایران است‌/ تنها 2 درصد اعتبار مورد نیاز احداث سدهای استان بوشهر، مصوب شده...
کد خبر: ۴۰۹۶۸
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر می گوید که سد زدن برای استان بوشهر مفید و مقرون به صرفه است.

سالی یک متر کاهش ارتفاع آب زیرزمینی

به گزارش فکرشهر، شاپور رجایی که پس از بازدید خبرنگاران از سد دالکی در دشتستان، در جمع آنان حاضر شده بود، پیرامون وضعیت آب استان و شهرستان مطالبی بیان داشت و گفت: خشکسالی و مصرف نادرست آب، دو تهدید پیش رو در زمینه آب برای استان بوشهر هستند.

وی توضیح داد: بحران آب زیرزمینی شدید است و البته در استان بوشهر نسبت به سایر نقاط کشور، این بحران از مدت بیشتری نیز برخوردار است به طوری که ما سالی یک متر کاهش ارتفاع آب زیرزمینی داریم.

رجایی افزود: در استان بوشهر مجاز هستیم حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت کنیم ولی سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب بیشتر می کنیم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، دولت دستور داده جلوی برداشت از چاه های غیرمجاز گرفته شود و از چاه های مجوزدار نیز بیش از مجوز برداشت نشود.

چرا باید در استان بوشهر سد ساخت؟

مدیرعامل آب منطقه ای، با وجود مخالفت های کارشناسان از سدسازی در کشور، ساخت سد در استان بوشهر را منطقی، مفید و به صرفه عنوان کرد.

وی در پاسخ به سوال «فکرشهر» که «سد زدن خوب است چون می توان سیلاب ها را جمع آوری کرد ولی خودتان نیز اذعان داشتید که سیلاب سال 95 استان بوشهر، یک سیلاب 30 ساله بوده؛ با این تفاسیر، فکر می کنید سد زدن هنوز هم برای استان بوشهر مفید است و مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی کند؟» توضیح داد: ما خودمان نیز روی محیط زیست حساس هستیم ولی سد سازی برای استان بوشهر مفید است چون اینجا یا باران نمی بارد و یا اگر ببارد سیل آسا می آید؛ ضمن این که تغییرات آب و هوایی نیز به شدت تاثیر داشته و هر سال نیز بدتر خواهد شد؛ مثلا ممکن است چند سال باران نبارد یا سالی یک بار ببارد ولی همان یک دفعه سیلاب شود؛ با این شرایط، سدسازی برای استان بوشهر خوب است و کمک می کند، ضمن این که ما سدسازی را برای استان های مرکزی مثل اصفهان توصیه نمی کنیم و لی برای بوشهر توصیه می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر، هدف از ساخت سد دالکی را تامین آب کشاورزی منطقه عنوان کرد و افزود: دولت ملزم به تامین آب است و تنها راه نیز ساخت سد با این شرایط فعلی است.

سهم بوشهر از حوزه های آبی مشترک با فارس/ درخواست فارس برای احداث سد بالادست سد رییسعلی دلواری

وی درباره ی احداث سد نرگسی بر روی رودخانه دالکی در بالادست سد دالکی نیز گفت: رودخانه دالکی سه سرشاخه دارد؛ سد نرگسی استان فارس روی یکی از سرشاخه هاست و اضافه ی آن سرشاخه (سد نرگسی) و دو سرشاخه ی دیگر به پشت سد دالکی می رسد.

شاپور رجایی پیرامون دیگر حوزه های مشترک آبی استان بوشهر با استان فارس نیز اظهارداشت: در حوزه رودخانه «مند»، حق ما از آب و سهم ما از این میزان، تقریبا ۷ درصد است و حدود ۱۲ درصد نیز برای سهم زیست محیطی و بقیه سهم فارس است؛ در حوزه «حله رود» نیز، حدود ۶۰ درصد از آن به استان بوشهر رسیده و ۱۵ درصد زیست محیطی و بقیه سهم فارس است.

وی همچنین گفت: استان فارس، مجوز سد چروک در بالادست سد رییسعلی دلواری را گرفته که اگر تایید و ساخت شود، در این خشکسالی به سود استان ما نیست.

تنها 2 درصد اعتبار مورد نیاز احداث سدهای استان بوشهر، مصوب شده

شاپور رجایی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این که بازدید صحرایی سد دالکی در خرداد ۸۸ و راه دسترسی آن  در سال ۹۰ انجام شده، افزود: سد دالکی برای احداث، ۶۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: اعتباری حدود ۱۱۸۲ میلیارد تومان برای احداث سدهای استان مورد نیاز است که امسال تنها ۲ درصد آن مصوب شده است.

رجایی اعتبار مورد نیاز برای احداث سد دشت پلنگ را ۲۳۰ میلیارد تومان و سد باغان را نیز ۲۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: همچنین، احداث سدهای کوچکی چون تنگ ارم، آبپا، قیز قلعه و... نیز در دستور کار است.

سد آبپا برازجان، اولین سد سی ای جی ایران است‌

وی پیرامون سد آبپای برازجان نیز گفت: سد آبپا برازجان، اولین سد سی ای جی ایران است‌. این سدها به زیست محیطی معروف هستند و روی رودخانه های کوچک قابل اجرا است و ارزان نیز می باشد که چند تن از کارشناسان ما با حضور در کشور ژاپن فرآیندش را یاد گرفته و در حال اجرای آن هستند.

 رجایی همچنین با بیان این که «امیدواریم با حضور قریب الوقوع وزیر، آب رسانی به شهرستان جم و سد باغان انجام شود» اضافه کرد: سد خاکی خاییز، ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هدف از احداث آن نیز، تامین آب کشاورزی است.

به گزارش فکرشهر، بازدید خبرنگاران استان بوشهر از سد دالکی در دشتستان، در نتیجه ی برنامه ی تور رسنه ای استانداری بوشهر و با همکاری آب منطقه ای استان، امروز ـ دوشنبه ـ 16 بهمن ماه 1396 ـ برگزار شد.

تصاویر بیشتر اینجا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر